Vass Pter: brlaks -Laksbr
2005.12.12. 14:15
Vass Pter: brlaks -Laksbr
Vass Pter
Brlaks – laksbr
A tanulmnyban, mint a cmbl is kiderl, a lakspolitika egy szkebb szegmensvel kvnok a foglalkozni. szintn be kell vallanom, hogy nem a teljessg ignyvel.
Az Akadmia Kiad Magyar Nagylexikonnak 1994. vben kiadott 3. ktetben a "brlaks" cmsz alatt az albbi meghatrozs olvashat:
brlaks
"1. nkormnyzati ~; a laksgyi hatsg rendelkezse alatt ll laks, amelyrt a brl meghatrozott besorols brleti djat fizet a brbeadnak a laks teleplsen belli vezeti elhelyezkedse, komfortfokozata alapjn.
2. tmeneti ~, olyan laks, amely a hzkezel szerv rendelkezse alatt ll, s amely az nkormnyzati laksokbl feljts, karbantarts, talakts miatt tmenetileg kikltztetett lakk, elhelyezsre szolgl.
3. vllalati ~; a kzleti szerv rendelkezse alatt ll olyan laks, amely a szerv terletn kvl van, s a szerv dolgozjnak elhelyezsre szolgl.
4. szolglati ~."
A 2000. vben kiadott 11. ktet "laksbrlet" alatt viszont azt rja, hogy "a brbead nkormnyzat, llami szerv, magnszemly, gazdasgi trsasg, szvetkezet, haszonlvez, stb. s a brl (termszetes, vagy jogi szemly) kztt a laks hasznlatra brleti szerzdssel ltestett jogviszony". A kt ktet szerkesztse kztt eltelt id alatt nemcsak az egyes fogalmak tartalmban, rtelmezsben kvetkezett be vltozs, hanem a laksgy terletn is.
Ha egy kis humort is megengedhetek magamnak, akkor azt mondom, hogy az els laksbrlet akkor jtt ltre, amikor a paleolitikumi ember megunvn a szabad g alatt val alvs viszontagsgait megkzdtt a barlangi medvvel, vagy a kardfog tigrissel a sziklaodk hasznlatrt. Az els lakbr nem volt ms, mint a kzdelemben szerzett sebesls, az elszenvedett vrldozat, a szerzds pedig a barlang falra felfestett, a harcot bemutat kpek.
Komolyra fordtva a szt a brlaksok mr az kori nagy birodalmakban megjelentek. Kialakulsuk szorosan sszefggtt a nagyobb ltszm teleplsek, a vrosok ltrejttvel. A laksbrletnek nyomt talljuk Hammurapi trvnyknyvben ppgy, mint az kori grgknl Periklsz idejn, aki meghatrozta, hogy amennyiben a brlk nem fizettk ki a brt a megadott hatridre, a tulajdonosnak joga volt eltvoltani a tett vagy az ajtt.
A Rmai Birodalom nagy vrosaiban tbbutcnyi favzas vlyogbl s tufbl kszlt emeletes brhzakat "insulkat" ptettek, amelyek laki tbbnyire a trsadalom als szegmenseibl kerltek ki.
A kzpkor tmeneti hanyatl idszakt kveten a feltrekv polgrsghoz kthet a brlaks pts fellendlse. Magyarorszgon a kiegyezst kveten ltvnyos fejlds kezddtt. Elssorban a vroskzpontokban pltek a polgri letmdot biztost brpalotk, amelyek laksairt csak a biztos meglhetssel rendelkezk tudtk megfizetni a lakbrt. Msodsorban a fejld ipar munkaerignyt kielgtend, a falvakbl vrosokba telepl munksoknak ptettek a vllalatok s vllalkozk a vrosok szln gynevezett "brkaszrnykat". Ezekben a laksok kis alapterletek, alacsonyabb ignyt kielgtk voltak.
A hbor utni els vek jelentettk a krok helyrelltsnak az idszakt. Az tvenes vekben gykeres vltozs zajlott, amikor az j rezsim a lakspolitikt llami feladatknt deklarlta. Megszntettk a korbbi laksrendszert jellemz piaci lakselltsi formk jelents rszt. A magn brlaksokat llamostottk, a laksok adsvtelt csak llami kzvett szerven keresztl engedlyeztk, a magn laksptst is "grbe szemmel nztk". Mindezek ellenre az tvenes vek vgtl a hatvanas vek vgig a sajt lakspts jelents szerepet jtszott, a kisteleplseken szinte egyeduralkodv vlt. A vrosi lakspiacokon a sajt lakspts a jogszablyok ltal korltozott volt, a piaci szfra kizrlag az ingatlanpiacra, a telekeladsokra szklt. A hetvenes vektl kezdden elssorban a vrosokban megersdtt az llami laksformk szerepe, de vidken vltozatlanul tartotta magt az ners magnpts. A gazdasgi vlsg kialakulsval prhuzamosan a nyolcvanas vek elejtl megfigyelhet az llami laksszektor vlsga is. A lakspolitika egyre nvekv mrtkben tmogatta, kzmvestett telkekkel, klcsnkkel a magnszfrt. Ennek ellenre a lakspts volumene fokozatosan a hatvanas vek elejnek szintjre esett vissza.
A rendszervltozs utn a laksszektorban is gyors s radiklis vltozsok kvetkeztek be: az ingatlanpiac talakult, a korbbi llami ptipari vllalatok sztestek, felbomlottak, az ptanyag-kereskedelem liberalizldott, megszntek a tulajdonszerzsi korltok, a volt llami laksok nagy rszt privatizltk, a lakspts felttelei megvltoztak, a lakshitelezs gyakorlatilag megsznt. A kialakult helyzet j megoldsokat kvnt.
Szombathelyen az utbbi tz vben a laksok szma az orszgos tlaghoz hasonlan alakult: 29. 710-rl 31. 300-ra ntt.
Ha a laksok "letkort" nzzk, akkor azt ltjuk, hogy 7 %-uk tbb mint szz ve plt. Ez termszetesen nem jelenti azt, hogy azta nem trtnt velk semmi, m szakmai krkben gy tartjk, hogy a laksok tlagosan szz ves idtartamra plnek, s folyamatos karbantarts mellett kt feljtst ignyelnek.
A laksok tovbbi 21 %-a tbb mint negyven ves, s csak 5 %-a fiatalabb tz vnl. A brlaksok arnya a kilencvenes vek elejtl fokozatosan 30 szzalkrl 7 szzalk al cskkent.
Vltozott a brlaksok komfortfokozat szerinti megoszlsa is: a privatizci elssorban a komfortos laksokat rintette, ebbl a tpusbl csak a negyede maradt nkormnyzati kzben. (A magyarzat a tvh-dj s a gz r emelkedse kztti klnbsgben, illetve a fogyaszt ltal val mrs s szablyozhatsg lehetsgben rejlik.) A kpzeletbeli ranglista msodik helyn az sszkomfortos laksok llnak, amelyet a flkomfortos laksok kvetnek. A negyedik helyen a szksglaksok kvetkeznek, a komfort nlkliek az tdik helyezs. A jelenlegi llomny 45 %-a sszkomfortos, 31 %-a komfortos, de jelents a komfort nlkli laksok szma is, 16 %. A brlaksok szobaszm szerinti megoszlsa azt mutatja, hogy a megmaradt llomny dnt tbbsge kis laks, 52 %-a egy szobs, tovbbi 42 %-a maximum kt szobs, s csak 6 % nagyobb, mint kt szobs.
A nagy privatizcis hullm lefutsval prhuzamosan tgondolsra kerltek azok a szablyok, amelyek a vros vezetsnek a laksokkal kapcsolatos elkpzelseit mutattk. Most csak a lakbr s lakbrtmogats alakulsrl kvnok szlni.
Mieltt a rendszer talaktshoz kezdtnk volna, 1997 elejn egy - a valamennyi hagyomnyos brlaksra kiterjed - krdves vizsglatot vgeztnk. A hagyomnyos szt azrt hasznlom, mert Szombathelyen tbb mint 500 specilis rendeltets laks van, mint Fiatal Csaldok Otthona, Nyugdjas Hz, tmeneti Szlls, MOP-Hz. A vizsglat vezetje kt szociolgus volt, akik egyben az akkori laksbizottsg tagjai is voltak. Szab Gbor vrosunk jelenlegi polgrmestere, s lis Zsuzsa fiskolai docens. A krdves interjs adatfelvtel, amely nkntes volt s anonim, 1746 esetben volt sikeres. A szociolgiai kutatsok kztt rendkvl eredmnyesnek tekinthet, mivel az rintett kr 80%-t jelentette. A megkrdezettek alig tbb mint 6 %-a tagadta meg a vlaszt, a tbbi esetben tarts tvollt (krhz), tbbszri sikertelen felkeress, illetve a brlk szenvedlybetegsge vagy az idkzben bekvetkezett halla akadlyozta meg a felmrst.
A kutats els rend clja volt, hogy informcit adjon ahhoz, hogy az nkormnyzat brlaks-gazdlkods programjval sszhangban milyen mrtkben s temben emelhetk a lakbrek, mekkora a brlk anyagi teherbr kpessge. A szabadpiaci viszonyoktl messze elmarad - annak 10-15 szzalkt jelent - nkormnyzati lakbreket hogyan lehet kzelteni egy olyan optimlis lakbrsznvonal fel, amely hossz tvon is biztostan a brlaks szektor kltsgvetsi egyenslyt. Tovbbi clknt kerlt megfogalmazsra annak felmrse, hogy milyen mrtk szocilis kompenzcit kell a brlk szmra biztostani.
A beavatkozs szksgessgt erstette az a tny, hogy a privatizci sorn elssorban a jobb minsg, j vagy feljtott laksok kerltek eladsra. Cskkent a laksllomny, viszont az zemeltetsi s karbantartsi kltsgek egyre nvekedtek. Az eladott brlaksok miatt a lakbrbevtelek mintegy felre cskkentek. Az llami brlaksok feljtsnak, karbantartsnak tbb vtizedes elmaradsa s az ptipari rak piaciv vlsa miatt a szksges beavatkozsokra fordtott kltsgek megnttek.
Slyos gondot jelentett, hogy a brlaks szektorban nem volt sem letkorhoz, sem csaldnagysghoz, sem jvedelmi viszonyokhoz igazod laks-mobilits. rdekessgknt emltenm meg, hogy mg a vizsglat idpontjban a brlaksok az sszes laksszm tbb, mint 8 %-t tettk ki, addig a brlaksban lk szma nem rte el az sszlakossg 6 %-t. Ebbl addott, hogy az egy brlaksban lk szma 2.65 f, mg a vros sszessgre viszonytva ez 2.71 f volt. A brlemnyekben egytt lk szmt vizsglva kiderlt, hogy 28.6 %-uk egyedl lt, tovbbi 28%-uk pedig msodmagval.
A brlemnyek hromnegyedben 3 f lt s csak a 13%-ban ltek ten vagy annl tbben. Tanulsgknt vonhattuk le, hogy azok a gyermekes csaldok, akik a rszorultsg szempontjbl elnyt lvezhetnnek a brlakshoz juttats tern, alulreprezentltak a brlaks-szfrn bell. Mr ekkor megllaptottuk, hogy ezen csak egy laksmobilitst sztnz rendszer bevezetse, illetve j brlaksok ptse segthet.
A kutats eredmnyeibl az is kiderlt, hogy a brlk helyzete tehervisels tekintetben rendkvl eltr. A privatizci ellenre mg mindig szmottev volt az a brli kr, amely jelents fizetsi kapacitssal rendelkezett. Az akkor alkalmazott rendszer szerint a lakbrek a brlaksban lk als csoportjainak fizetsi kapacitshoz igazodtak, vagyis a tmogats a laksra irnyult. A brl nem a szksgletei, rszorultsga szerint kapott tmogatst, hanem a brlemny nagysga szerint - minl nagyobb laksnak volt a brlje, annl nagyobb tmogatst kapott. A lakbrek alacsony szinten tartsa, a rendszer szubvencija jvedelem tcsoportostst jelentett a szocilis tmogatsra nem rszorul brlk szmra. A lakbrek vltozatlanul hagysa, vagy nem a kell mrtk emelse a jobb md brlk javra billen tmogatsi rendszer fenntartst jelentette volna, amely az nkormnyzati vagyon fellshez, a laksllomny lepusztulshoz vezet.
Alapelvknt hatroztuk meg, hogy nem a lakst kell tmogatni, hanem a rszorul brlt. Ezzel szorosan sszefgg, hogy vlemnynk szerint - br a szhasznlatba ersen bevdott - "szocilis laks" nincsen, csak brlaks. Egy laks ne azrt legyen "szocilis", mert kellen kicsi, alacsony komfortfokozat, elhanyagolt, hanem a felhasznlsnak mdja miatt. Ezeknek a laksoknak hossz tvon ugyanolyan szolgltatst kell nyjtaniuk, mint a tbbi laksnak. Ezt a gondolatmenetet - tudom - nehz elfogadni, amikor mg viszonylagos laksnsg van, s sokszor egy let munkja kell egy otthon megteremtshez. Hangslyozom, nem lehet a laks a szocilpolitika alanya, hanem a bentlak, a brl, aki jvedelem hiny esetn lakbrtmogatst kap, annak rdekben, hogy ki tudja fizetni a lakbrt.
A lakstrvny 34..(2) bekezdse rtelmben "A lakbr mrtkt a laks alapvet jellemzi, gy klnsen a laks komfortfokozata, alapterlete, minsge, a lakplet llapota s a teleplsen, illetleg a lakpleten belli fekvse, tovbb a szerzds keretben a brbead ltal nyjtott szolgltats figyelembevtelvel kell meghatrozni". A meghatrozott alapelvnek megfelelen korbbi tanulmnyokat felhasznlva egy olyan sajtos lakbr megllaptsi rendet sikerlt kialaktani, amely els hallsra bonyolultnak tnik, de vlemnynk szerint legjobban kzelt az igazsgossghoz:
Abbl indultunk ki, hogy a lakbrnek ki kell fejeznie mindazon szolgltatst, amelyet az adott laks a hasznljnak nyjt. Ezrt egy ingatlan rtkbecslshez hasonl minst rendszert dolgoztunk ki, amely tovbbi "humn" szempontokkal bvlt.
A rendszer a szolgltatsokat ngy f csoportba osztja:
1. Lakvezet,
2. plet,
3. Laks,
4. Mszaki llapot.
Mindegyik fcsoporton bell ismrvek, azokon bell pedig konkrt megjelensi formk kerltek meghatrozsra - pldul a "Laks" f csoporton bell egyik ismrv a "Ftsi md", amelynek a konkrt megjelensi formi kzl 12 flt vettnk szmtsba. Minden konkrt megjelensi formnak van egy szakrtk ltal kialaktott, a Laksbrlk Egyeslete ltal elfogadott, nulltl tzig terjed pontszma. Ez a pontszm felszorzdik az ismrv szintn nulltl tzig terjed slyzszmval, amely a tbbi ismrvhez hasonltva lett kialaktva. Ez a slyzszm az ismrvek egymshoz viszonytott erejt fejezik ki. Ezek a szmok egy fcsoporton bell sszeaddnak, s az gy kapott szmot a fcsoport szintn nulltl tzig terjed slyzszmval kell megszorozni. A kapott eredmnyt a tbbi f csoport eredmnyvel kell sszeadni. A vgeredmnyl kapott pontszm kifejezi a laks ltal nyjtott szolgltatst. A Hzkezelsi Kft. munkatrsai minden brlaks paramtert alaposan felmrtk, ennek eredmnyt a lakkkal egyeztettk. A lakvezet fcsoportjhoz, szksges adatokhoz jelents segtsget kaptunk a trinformatika rendszernket kszt szmtgpes munkatrsaktl. A munka vgn minden laksnak volt egy ngy szmjegybl ll jellemzje, amelyet a knnyebb kezelhetsg rdekben 100-al osztottunk az utols kt szmjegyet mindig lefel kerektve.
A lakbr megllaptshoz alkalmazott rendszer
Fcsoportok:
1. Lakvezet
2. plet
3. Mszaki llapot
4. Laks
Ismrvek:
Ø Melegvzellts
Ø Frdhelyisg
Ø ………………….
Ø …………………..
Ø Ftsi md
Konkrt megjelensi forma
Ø Kzponti fts laksonknti gzkaznnal
Ø Kzponti fts pletenknti gzkaznnal
Ø Tmbfts
Ø Tvfts
Ø Gzkonvektor
Ø Kzponti fts laksonknt szilrd tzelanyag
Ø Cserpklyha gzftssel
Ø Cserpklyha szilrd tzelanyag
Ø Olajklyha
Ø Elektromos htrols klyha
Ø Egyb elektromos fts
Ø Egyb ftsi mdszer
A 6989-bl gy lett 69, amelyet megszoroztunk egy - a brlaks vizsglat sorn szerzett tapasztalatok alapjn kialaktott, s a vrt eredmnyt biztost - egytthatval, 1.5-el. A kt szm szorzata adta meg az adott laks egy ngyzetmterre jut lakbrt. Ezt mr csak a laks alapterletvel kellett megszorozni, s megkaptuk a megllaptott lakbrt, amelyet cskkenthet a lakbrtmogats. A laks szolgltatsait kifejez szmot, a bekvetkezett vltozsoknak megfelelen, a brlemny ellenrzst vgzk s a lakk is kezdemnyezhetik.
Rendszernk msik eleme a lakbrtmogats, amely a megemelt lakbrek mellett a lakhats lehetsgt kvnja biztostani.
Lakbrtmogatst azok a brlk kaphatnak, akiknek - s a velk letvitelszerleg egyttlakknak - az elbrlst megelz 12 naptri hnapban elrt egy fre jut tlagjvedelme nem haladja meg a mindenkori nyugdjminimum legkisebb sszegnek egy f esetn 310%-t, kt f esetn 210%-t, hrom f esetn 190 %-t, ngy f esetn 175 %-t, t s tbb fs hztarts esetn a 155 %-t. Ez a jelenlegi helyzetben azt jelenti, hogy egyedl l brl esetn a tmogats 56 761 forintos jvedelemhatrig adhat. A tmogats csak a teleplsen elfogadottnak tlt laksnagysgig jr, az afltt lv lakterletre a teljes lakbrt ki kell fizetni. A cl a laks mobilits sztnzse volt. A lakbrtmogats differencilt mrtk, jvedelem nvekeds esetn a tmogats kis lpcskben fokozatosan cskken. A brlnek csak a megllaptott lakbrbl levont lakbrtmogats utn fennmarad sszeget kell befizetnie. A rendelet 1997. jlius elsejvel lpett hatlyba, az els esetben a krelmeket november elsejig kellett benyjtani, azta folyamatosan beadhatk.
Fontosnak tartjuk tudatostani a brlkben, hogy az ignybe vett szolgltats mennyit r, mennyi tmogatst ad az nkormnyzat s mennyit kell a brlnek fizetni. A nyjtott tmogats jelenleg a brlk krlbell 50 %-ra terjed ki, mrtke a megllaptott lakbrek tbb mint 20 %-a.
A rendelet fontos eleme az a rsz, amelyben kimondatik, hogy 1999. vtl kezdden minden v janur els napjtl a mindenkori sajt jog regsgi nyugdjminimum elz vi emelsnek szzalkos mrtkvel nvelni kell a lakbrt. Ezltal a brl szmra elre kiszmthat a lakbrnvekeds okozta teher, nem kell vratlan s drasztikus mrtk emelseket tlni, a mindenkori nkormnyzat pedig elre tudja tervezni a bevteleket, s elkerlheti az emelssel kapcsolatos politikai vitkat.
A rendszer immr negyedik ve mkdik, megllapthat, hogy jl bevlt. A lakbrek mrtke ugyan nem kzelti meg a piaci lakbreket, de a kvzi-piaci lakbrek kzelbe kerltek. A tnylegesen befizetett lakbrekbl nylott lehetsg plyzni j brlaksok ptsre s vsrlsra, s mr megszletett a dnts az j "fecskehz"-i plyzaton val indulsunkrl is, amelynek nrszt ismt a lakbrbevtelekbl tudjuk megteremteni. gy a bevteleket a rendszerbe visszaforgatva tbb brlaks ignylnek a krelmt tudjuk teljesteni, egyre jobb minsg laksokban. A bejutsi lehetsget is szlesebbre trtuk.
gy gondolom, hogy a jelenlegi tulajdonosi arny egszsgtelenl eltoldott. Eurpban a lakknak csak 50-60 szzalka l sajt tulajdon laksban, k azok, akik fenn is tudjk tartani a tulajdonukat. Nvelni kell a laksok szmt, azon bell pedig a brlaksok arnyt. Vlemnyem szerint a brlaksokat nem szabad olcs gyorsan tnkremen anyagokbl, korszertlen technolgival pteni, mert ez hossz tvon drgbb. Mi nem vagyunk olyan gazdagok, hogy ezt megengedhetnnk magunknak, ezrt ne "olcs" laksokra, hanem olcs fenntarts laksok ptsre trekedjnk.
|